Komodo tour: Met de boot van Lombok naar Flores, met veel ups en downs!

20 juni 2017 - Bali, Indonesië

Afgelopen woensdag was het dan zo ver, de boottrip van Lombok naar Flores ging beginnen. We hebben lang getwijfeld of we deze boottrip moesten maken, we hoorde namelijk wisselende verhalen over deze tour. Een vriendin van Sam had deze reis een jaar geleden gemaakt en was hier enorm enthousiast over. Echter hoorde we van iemand die hier in Indonesië woont dat er ieder jaar minstens één van deze boten zonk.. wel werd er ons verteld dat dit niet zo erg was, er kwamen namelijk genoeg boten voorbij die ons wel weer zouden oppikken. Nou, dit stelde ons niet echt gerust en hadden eigenlijk al besloten om lekker met het vliegtuig van Lombok naar Flores te reizen. Toch hoorden we steeds meer positieve verhalen over de boottrip en hebben we ons nog eens goed ingelezen in de verschillende organisaties. Uiteindelijk zijn we bij de organisatie Wanua uitgekomen. Een 4 daagse boottrip die langs allemaal mooie plekjes en onbewoonde eilanden vaart klinkt toch wel heel gaaf! Voordat we vertrokken had Maritza nog een verhaal gevonden van iemand die inderdaad een schipbreuk had gehad tijdens deze reis. Het was dus echt waar dat er wel eens een boot zonk. Hmm, eigenlijk had ik dit liever niet willen weten net voor vertrek.. Maar goed, we moeten er op vertrouwen dat het bij ons gewoon goed gaat en dat we een super gave reis gaan maken!

Dag 1: Woensdag 14 juni
We werden om 08.30 uur opgehaald bij ons hotel in Sengiggi om ons naar de haven te brengen. Er was ons verteld dat de boot om 10.30 uur zou vertrekken. Eenmaal aangekomen bij het kantoor van de organisatie bleek dit niet zo te zijn. We moeten eerst nog een lange busrit van 3 uur maken naar de andere kant van het eiland, daar lag namelijk de boot. Toen we de bus uitstapten en we onze boot voor het eerst zagen moest ik toch wel even slikken. Gaan we hier echt 4 dagen op leven en 3 nachten op slapen? Ja, dat gaan we! Nadat we een slaapplek hadden uitgezocht op de slaapzaal boven op het dek, konden we vertrekken. In totaal zaten er 28 mensen op boot. Voornamelijk backpackers, een paar stelletjes en een ouder stel die de hele wereld over reist. Om 14.00 uur vertrok de boot op weg naar onze eerste stop. Tijdens deze stop konden we een duik nemen in de zee en kregen we lunch. Omdat er geen tafels en stoelen aanwezig waren op de boot werd er een kleed op de grond gelegd en daarop werd het eten op gezet. Eigenlijk was het eten iedere dag hetzelfde. Als lunch rijst met groente en als avond eten noodels met groenten, of omgekeerd. Na het eten vaarde we door naar een plaats dichtbij een eilandje waar de boot stil legde, dit was onze slaapplaats voor de eerste nacht. Voor het slapen hebben we nog even naar de sterrenhemel gekeken en gezellig gekletst met iedereen op de boot. Ik moet zeggen dat ik de eerste nacht verassend goed had geslapen.

Dag 2: Donderdag 15 juni
Ik werd rond 06.15 uur wakker van de eerste zonnestralen die op onze boot straalde. Wauw! Toch wel bijzonder om zo wakker te worden. Na een tijdje werd er vanuit beneden geroepen dat ons ontbijtje klaar was, bananenpannenkoekjes. Nou dit ontbijt heb ik maar even overgeslagen, ik lust namelijk nog steeds geen bananen. De boot was in de nacht weer begonnen met varen en in de ochtend kwamen we aan bij een eilandje met watervallen. Omdat de boot niet heel dichtbij het eiland konden komen moeten we hier naartoe zwemmen. Op het eiland aangekomen moesten we ongeveer 20 minutjes lopen naar de waterval. Super mooi maar omdat we de afgelopen weken zoveel watervallen hebben gezien maakte deze niet meer zoveel indruk op ons. De tocht naar de watervallen toe daar in tegen wel. Na de eerste stop vaarden we verder  naar de tweede stop van deze dag, het zout water meer. Ook hier moesten we weer zwemmend naar het eiland toe, om vervolgens naar het zout water meer te lopen. Een groot meer in het midden van een eilandje, erg gaaf! Rond 15.00 uur gingen we weer varen. Dit keer geen paar uurtjes, maar 14 uur aan een stuk. In het begin ging het nog wel, we hebben zelfs wilde dolfijnen gezien! Maar hoe verder we op zee kwamen, hoe hoger de golven werden. Je moest je goed vasthouden om niet van de ene kant van de boot naar de andere kant te glijden, of er vanaf te vallen. Lopen op het deck was inmiddels ook niet meer mogelijk. Iedereen moest kruipend naar het trapje om naar beneden te gaan voor het avond eten. Dit eten heb ik maar even overgeslagen. Nooit geweten dat ik last had van zeeziekte, maar toch wel! Ik voelde me erg ziek en ben gelijk terug naar bed gegaan. Plat liggen was op dat moment het beste. Het duurde lang voordat ik in slaap viel en ben die nacht wel 10 keer wakker geworden omdat de boot weer hard op de golven klapte. Ik moet zeggen dat ik toen wel een beetje bang was. Ik kon alleen nog maar aan dat verhaal denken van die boot die gezonken was een paar jaar geleden. Naar het toilet gaan was ook geen optie. Het was onmogelijk om in je eentje over het dek naar beneden te klimmen. Er was geen licht en de wind was zo hard dat je er zo van af kon vallen.

Dag 3: vrijdag 16 juni
Na deze helse nacht kwamen we in de ochtend dan EINDELIJK aan bij onze volgende bestemming. Weer een prachtig eiland, dit keer met een grote berg erop die we zouden gaan beklimmen. Het was de bedoeling dat we voor zonsopkomst zouden gaan hiken zodat we de zon vanaf de berg konden zien opkomen. Maar helaas hadden we door het slechte weer veel tijd verloren en was het al licht toen we aankwamen. Maar goed, we wilden alsnog naar boven want er was ons verteld dat het uitzicht vanaf boven prachtig zou zijn. Na ons ontbijtje zijn we gaan lopen. De crew vertelde ons dat het ongeveer 40 minutjes hiken zou zijn, nou.. we waren binnen 20 minuten al boven, dat viel even mee! Echt één van de mooiste plekjes waar ik ooit geweest ben (zie foto's). Nadat iedereen weer beneden was, kon de boot weer verder varen. Dit keer een heel relaxte tocht dicht langs de eilanden af. We hadden dus geen last van hoge golven dit keer. We hebben lekker op het dek gezeten en genoten van het zonnetje. In de middag kwamen we aan bij een plek waar we konden snorkelen. Hier lag ook een strandje bij en wij besloten met z'n vieren (iets te enthousiast!) even naar het strand te zwemmen. Na 15 minuten zwemmen kwamen we nog steeds geen meter verder door de sterke stroming en we waren inmiddels al een flink stuk van de boot afgedreven. Gelukkig kwam de crew ons redden met, jawel, de reddingsboot om ons vervolgens naar het strandje te brengen. De rest kon er, net als ons, gelukkig flink om lachen haha. Na een tijdje op het strand te hebben gezeten was het tijd om door te varen naar het mangrove gedeelte. Dit was de laatste stop van vandaag en hier zouden we ook gaan slapen. Omdat de boot stil lag en het onze laatste avond was, besloten we er een feestje van te maken. De lokale bevolking kwamen langs op kleine bootjes om bier en cola te verkopen. Nou daar hadden we wel zin in na 3 dagen alleen maar water! Na het feestje ben ik als een blok in slaap gevallen.

Dag 4: zaterdag 17 juni
De laatste dag kwamen we aan bij komodo National park. Dit is een natuurgebied met verschillende eilanden waar de komodo veraan leeft. We zijn die dag gestopt op 2 eilanden genaamd Komodo en Rinca. Bij beide eilanden liep er een gids mee om ons te "beschermen" en ons de weg te wijzen. De komodo veraan kan namelijk flink bijten. Het schijnt dat wanneer je gebeten wordt door een komodo veraan dat je binnen 24uur kunt overlijden aan het gif dat de veraan bij zich draagt. Bah! Ik zorg wel dat ik lekker in het midden van de groep loop tijdens deze tour. De gidsen hadden stokken bij die ons zouden moeten beschermen tegen de veraan, al denk ik niet dat die beesten bang waren voor een kleine stok. Omdat het nu paringsseizoen is voor de komodo veraan konden ze ons niet garanderen dat we ze zouden zien. Uiteindelijk hebben we geluk gehad en hebben we er op Komodo 3 gezien en op Rinca 6. Na het bezoeken van deze 2 eilanden was het tijd om verder te varen naar ons eindpunt: Flores. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt om te zwemmen. Eenmaal aangekomen op het land was het tijd om een slaapplaats te regelen voor die avond. We hadden wel zin in wat luxe na 4 dagen kamperen op de boot dus besloten een hotel te nemen. Hier hebben we allemaal even lekker gedouched en weer schone kleren aangetrokken voor de avond. S'avonds hadden we nog met een aantal mensen van de boot afgesproken om wat te gaan eten. We zijn naar een burger tent gegaan voor een lekker vette hamburger. Hier waren we wel aan toe naar 4 dagen alleen maar rijst met groente te hebben gegeten. Na het eten zijn we nog gezellig naar Paradise bar gegaan waar we een afterparty hebben gehouden!

Al met al ben ik super blij dat we deze trip hebben gedaan. We hebben veel mooie herinneringen gemaakt en mooie mensen leren kennen. Iedere dag wakker worden van de zonsopkomst, varen langs de mooiste eilanden en slapen onder de sterrenhemel. Ik kan het echt iedereen aanraden! Nu ik dit typ is mijn laatste weekje al begonnen. Wel een gek idee dat ik volgende week rond deze tijd alweer terug in Nederland ben. Maargoed, nog even genieten hier!

Liefs vanuit Flores!

1. Greet:
    20 juni 2017
    Nou geweldig zeg niet gedacht dat je z n avondturisterwas knap hoor nog veel plezier en geniet er nog van groetjes
  2. Pia:
    20 juni 2017
    Hoi Lian,
    Heel bijzonder om deze bootreis te doen. Zoveel nieuwe dingen zitten en beleven, zelfs echte Komodo varanen. Wat de zeeziekte betreft, bij zo'n wilde zee moet je wel ziek worden, eg hé.
    Ga nog heerlijk genieten van je laatste week, hij zal snel voorbij zijn denk ik zomaar. Xxx