Koken met locals, feesten op Gili trawangan & zwemmen met schildpadden

8 juni 2017 - Gili Trawangan, Indonesië

Op donderdag was het dan zo ver, tijd om onze backpacks in te pakken en afscheid te nemen van onze kamer. We zouden namelijk die middag de boot richting Gili Trawangan pakken. Gili Trawangan staat vooral bekend als party eiland, daar hadden wij wel zin in. We waren alleen wel bang dat deze tocht met de boot net zo verschikkelijk zou zijn als de boot van afgelopen week. Maar dat viel gelukkig alles mee!

Na een uurtje varen kwamen we aan op het eiland en begon gelijk ons eerste avontuur, het vinden van onze homestay. We hadden aan verschillende locals gevraagd waar onze homestay lag, maar geen van hen kon ons precies vertellen welke kant we op moesten. Nadat we al een aantal keer de verkeerde kant op gestuurd waren en we onze backpacks ondertussen ook al zat waren, besloten we een paard en wagen te nemen (Er rijden namelijk geen auto's op dit eiland). Iets wat we in eerste instantie niet wilde doen. We vonden het toch wel zielig dat één paard een wagen, 4 meiden, 4 backpacks en de bestuurder zou moeten trekken. Uiteindelijk hebben we er toch gekozen om een paard met wagen aan te houden. Omdat we niet met vieren in het karretje wilden besloten Maritza en Sam met onze backpacks naar onze homestay op zoek te gaan. En zouden Maud en ik lopend de weg wel vinden. Nou niet dus, nog steeds werden we alle kanten opgestuurd behalve de goede.. Uiteindelijk heeft Maritza ons gebeld en heeft ze ons via de telefoon uitgelegd hoe we moesten lopen.

Eenmaal aangekomen bij onze homestay hebben we 4 fietsen gehuurd, zodat we lekker het eiland rond konden fietsen. We zijn gelijk op zoek gegaan naar een restaurantje en hebben wat boodschapjes gedaan voor die avond. Er moest natuurlijk wel een drankje gedaan worden voor het stappen. We besloten maar in de woonkamer van de homestay te gaan zitten. Deze woonkamer en keuken deelden we met nog 4 andere kamers. Omdat het hier nu ramadan is, kwamen er vrienden van Wis (de eigenaar) langs om gezamenlijk te eten. We besloten gezellig tussen de locals te gaan zitten en hebben ze een drank spelletje geleerd. Dit vonden ze super leuk om te doen en we hebben heel hard en veel gelachen die avond. Na al die spelletjes wilden ze graag met ons mee op stap. Nouja prima, kunnen ze ons meteen de leuke plekjes laten zien dachten we. We zijn die avond begonnen in de Sama Sama bar. Een reggae bar met een live bandje, wel leuk maar niet echt ons ding. Na een stukje lopen kwamen bij een andere bar terecht genaamd Jiggi's. Dit was meer ons ding en hier zijn de dan ook 4 avonden achter elkaar naar toe gegaan. Je kon binnen beerpong spelen en buiten lekker dansen met je voetjes in het zand. Na het stappen kwamen we terug in bij onze homestay waar de eigenaar met zijn vrienden druk aan het koken was voor de ramadan. Dit keer geen eieren of frikandellen na het stappen maar een hele maaltijd met kip en rijst.

De volgende dag hadden we beloofd om samen te gaan koken met de locals. Na een dagje strand zijn we daarom naar een kleine markt gegaan waar we ons eten van die avond gingen kopen. Dit was wel even slikken. Alle het groente en fruit lag uitgestald op de grond en de geur was ook alles behalve lekker. Eerlijk gezegd had ik liever niet geweten waar mijn eten vandaan zou komen. Maar goed, we zijn hier nu al 5 weken en nog steeds niet ziek geworden dus dit konden we ook wel aan. Eenmaal thuis hebben we de locals geholpen met koken van de soto ayam. Een soort kippensoep met groenten en aardappels erin. Na het eten wilden ze graag nog een drank spelletje van ons leren. Dat wilde we natuurlijk met alle liefde doen, we hebben ze toen leren bussen. In het begin moesten ze erg lachen omdat Maud in de bus moest. Maar toen ze zelf in de bus moesten vonden ze het toch iets minder grappig. Ook deze avond hebben we afgesloten in de Jiggi's, deze keer zonder de locals. Eigenlijk zijn zaterdag en zondag niet veel anders gegaan. Overdag lekker aan het strand liggen en savond opstap. Je kunt dus wel zeggen dat we een ouderwetse stapvakantie hebben gehad.

Op zondag hebben we, hoe kan het ook anders, een snorkel tour gedaan rond de 3 gili eilanden. De zee was echt prachtig met wel een miljoen kleine visjes die om ons heen zwommen. Het was alleen jammer dat we met een enorm grote boot gingen waardoor en wel 50 man tegelijkertijd het water in sprongen. Wel hebben we een schildpadden van dichtbij kunnen zien, dat was heel gaaf!

Na 4 korte nachtjes besloten we door te reizen naar Gili air om even een dagje te relaxen en bij te komen van ons stapweekend. Gili air is een klein eilandje op ongeveer 15 minutjes varen vanaf Gili trawangan. We hebben ook hier weer fietsen gehuurd zodat we het eiland konden verkennen. Je kunt dit eiland namelijk binnen een uurtje helemaal rond fietsen. Nou ja fietsen, op veel plekken ligt zoveel zand dat fietsen onmogelijk is. Uiteindelijk hebben we dus nog de helft van de weg kunnen gelopen. Hierna hadden we wel een lekkere lunch en een duik in het zwembad verdiend vonden wij. Rond een uurtje op 4 zijn we weer op de boot gestapt naar onze volgende bestemming, Lombok.

Op dit moment zitten we in Kuta (koeta) Lombok. Dit is in het zuiden van Lombok en staat vooral bekend om de mooie stranden.

Liefst vanuit Lombok!

1. Greet:
    8 juni 2017
    Jullie genieten wel echt zeg feest beesten groetjes
  2. Pia:
    8 juni 2017
    Klinkt erg gezellig daar. Geniet ervan. Nog veel plezier.