Een vulkaan beklimmen, heel veel knuffels & een weekendje Kuta!

15 mei 2017 - Bali, Indonesië

Ons eerste weekje op de kindergarten zit er alweer op! Het is een klein schooltje met 3 klasjes van ongeveer 12 leerlingen. Maritza en ik begeleiden een klasje met 14 kinderen van ongeveer 4 jaar oud. De kinderen zitten van 8 tot 10 op school. In de ochtend geeft de juf les en ondersteunen wij haar. Daarna mogen de kinderen een half uur buitenspelen. Maritza en ik mogen het laatste half uur onze les geven. Onze lessen bestaan voornamelijk uit het leren van Engelse woordjes. Wat nog best lastig is, ze spreken namelijk bijna geen Engels. Wel kunnen ze het alfabet, tellen en de kleuren al redelijk goed. Het is leuk om te merken dat de communicatie met de kids iedere dag beter gaat. Iedere ochtend worden we hartelijk ontvangen en rennen de kindjes naar ons toe om ons te knuffelen.

Aan het einde van de dag staan alle kinderen in een rij en gaan ze iedere docent af volgens een bepaalt ritueel. Ze pakken je rechterhand en plaatsen deze tegen hun voorhoofd, als soort bedankje en teken van respect. Dit vond ik echt heel indrukwekkend, vooral omdat je dit op Nederlandse scholen niet tegenkomt.

Ook hebben alle leerlingen een uniform aan wat ze nog schattiger maakt. De jongens dragen een blauwe broek met een wit blousje en de meisjes hebben een blauw rokje aan met ook een wit blousje. Helaas zijn deze blousjes niet meer helemaal wit na de tekenlessen. Ze vinden het leuker om op elkaar te kliederen dan op het werkblad.

Op donderdag waren we een dagje vrij en besloten we een vulkaan te beklimmen om de zonsopkomst te bekijken. We zijn om 2 uur snachts opgestaan en rond 4 uur begonnen met lopen. Het duurde ongeveer 1.5 uur voordat we op de top van de vulkaan stonden. Hier zochten we een mooi plekje waar we de zonsopkomst konden bekijken. Toen we terug naar beneden wilde konden we onze gids niet meer vinden en bestoten we op eigen houtje terug naar beneden te klimmen. Doordat we een afslag hadden gemist hadden we perongeluk de moeilijke route naar beneden genomen. Op deze route lagen veel lossen stenen waardoor we erg goed moesten opletten waar we onze voeten neerzetten. Je raad het al, ik ben denk ik wel 6 keer op m'n billen gevallen! Gelukkig konden we hier om lachen en zijn we heelhuids (met wat blauwe plekken) benenden aangekomen. De rest van de dag hebben we lekker bij het zwembad gelegen. We kunnen namelijk voor 50.000 roepia (ongeveer 3.50) gebruik maken van het zwembad van een hotel bij ons in de buurt.

In het weekend hadden we een hotelletje in Kuta geboekt. Hier hadden we super veel zin in, we hadden namelijk gehoord dat je hier veel leuke barretjes/clubs had om uit te gaan. Eenmaal aangekomen in Kuta zijn we dan ook gelijk de stad in gegaan. Voordat we gingen zijn we wel 10 keer gewaarschuwd dat we goed op onze spullen moesten letten. Het staat hier namelijk om bekend dat er veel gestolen wordt in de nacht. Op stap hebben we hier eigenlijk niets van gemerkt en op de terugweg hadden we het er nog over dat het best mee viel met de zakkenrollers. Dit hadden we beter niet kunnen zeggen want 5 meter van ons hotel af werd de tas van Sam gestolen. We stonden even stil om te wachten tot we konden oversteken, toen een scooter langs Sam stopte en der tas vast greep. Doordat hij met een hoge snelheid weg reed trok hij Sam's tas mee. Tas kwijt met daarin der telefoon en wat geld.. De schrik zat er bij allemaal goed in en zijn snel terug gegaan naar het hotel zodat Sam der ouders kon bellen. Die hebben alles vanuit Nederland kunnen blokkeren. De volgende dag hebben we aangifte gedaan en heeft Sam een nieuwe telefoon aangeschaft, ze is dus weer bereikbaar! We besloten rustig aan te toen die dag en hebben lekker sushi gegeten bij een heel leuk tentje langs het strand. Na de sushilunche wilden we nog even op het strand te gaan liggen. Ook niet echt een succes. Om de 5 minuten stonden er mensen om ons heen die of dingen wilde verkopen of met ons op de foto wilden. Op zondag zijn we naar het waterpark gegaan om ons weekend toch nog op een leuke manier af te sluiten.

Veel liefs!

1. Greet:
    15 mei 2017
    Wel heel tof allemaal en ook wel spannend lijkt me groetjes
  2. Jolijn, Lia en Elle - team VW Travel Active:
    15 mei 2017
    Mooie foto's Lian! Klinkt als een indrukwekkende hike, die vulkaan op & af. Fijn dat jullie weer heelhuids beneden zijn gekomen :) Wat naar dat Sam's tas is gestolen! Goed dat jullie snel gehandeld hebben en de pas is geblokkeerd. Hopelijk is dat het enige incident deze reis. Veel plezier nog! Groetjes van het VW team.
  3. Esther:
    15 mei 2017
    Super leuk meis. Balen dat Sam haar tas is gestolen, Maar gelukkig kunnen jullie dat samen goed oplossen. Geniet ervan meis en fijn dat het lesgeven leuk is en de kindjes zo dankbaar zijn! Xx
  4. Pia:
    15 mei 2017
    Hallo Lian en de andere dames,
    Wat leuk om zo je verhaal te lezen. Al veel gedaan en ook een minder leuke ervaring gehad. Veel plezier.
    Groetjes Pia